Sociala medier för automatisk marknadsföring

Ett av mina favoritämnen genom tiderna är automatiserad marknadsföring! Teknik, processer och idéer som gör att marknadsföringen rullar på av sig själv, istället för att hela tiden kräva ytterligare pengar och tid. För länge sedan skrev jag en bok i ämnet (fast då hette jag Tomas Ullberg) – men det har hänt mycket sedan dess.

En av de stora förändringarna är den fullständigt exposionsartade utvecklingen av sociala medier. Vilken kraft som skapats i denna nya infrastruktur, när ett budskap kan spridas blixtsnabbt till hundratusentals människor, genom delningar, gillanden, kommentarer och retweets! Det är ju verkligen viral marknadsföring i sin renaste form, och därmed en fantastisk plattform för den som vill jobba med automatisk marknadsföring!

Eller…?

Många som försöker marknadsföra sitt företag genom sociala medier skulle nog inte spontant hålla med. Deras verklighetsbeskrivning kanske snarare skulle handla om ändlösa statusuppdateringar, ett ständigt behov av nya bilder och material att dela, skrivkramp för företagsbloggen. Mottagare som är värdelösa på att gilla. Dåliga samveten. Desillusionerade evangelister.

Jag tror det kan vara nyttigt att titta på sociala medier utifrån perspektivet automatisk marknadsföring. Sociala medier är en komplex fråga. Den kan innefatta både väldigt automatiserad marknadsföring, och väldigt manuell marknadsföring. Men i längden är det nog roligare att jobba mer med det som går att automatisera.

Då krävs ett skifte i fokus.

Från ”vi ska bygga en ny kommunikationskanal som vi kan använda för att sända våra budskap till våra mottagare”.

Till ”vi ska skapa innehåll som mottagarna vill dela med sina vänner”.

Den riktiga kraften i sociala medier ligger inte i att sända ut ett budskap till sina kunder, exempelvis. Då hade man lika gärna kunnat skicka e-post. Kraften aktiveras när mottagarna delar det du skapat, och därigenom hjälper till med din marknadsföring.

Skapandet av materialet är förstås svårt att automatisera. Så är det med all automatisk marknadsföring. Men spridningen är enklare att automatisera än någonsin!

Några exempel på hur sociala medier kan användas för automatiserad marknadsföring:

  • Skapa en riktigt användbar eller rolig infografik (några exempel) som många delar och gillar på Facebook, Pinterest och kanske Instagram.
  • Skriv en e-bok med en lockande titel, som man bara kan ladda ner om man först gillar din Facebook-sida (inte helt enligt Facebooks riktlinjer, men kan vara värt risken) (ett exempel på en WordPress-plugg som fixar biffen)
  • Sjukt användbara blogginlägg, artiklar eller filer – som är enkla att sprida på exempelvis Twitter. De kan leva länge och nå nya grupper långt efter att de publicerades. Ett klassiskt länkbete med andra ord – vilket som bonus är väldigt bra för sökmotoroptimeringen!
  • En gratis webbtjänst eller app, som bara är så grymt bra att användarna känner att de måste tipsa sina vänner och kollegor (genom strategiskt utplacerade delningsknappar förstås)
  • Vackra foton, som har någon koppling till ert varumärkeslöfte (gärna med företagets logotyp och/eller webbadress i ena hörnet). Om ni har lokal närvaro som konkurrensfördel, profilera er som en lokal aktör genom vackra lokala bilder! Det är väldigt lätt att få uppmärksamhet och gillanden genom bilder. Men vilken verksamhet ni driver spelar rätt stor roll – det är lättare att få spridning genom bilder om man säljer kattmat (”naaaaaw…!”) än om man svarvar aluminiumkomponenter till fordonsindustrin.
  • Att göra något häftigt är en bra början. Lite gerillamarknadsföring kanske?
  • Att sälja något häftigt är ännu bättre. Tänk CoolStuff.

Sociala medier är rättvisa. Hur snabbt och hur brett något sprids står i direkt relation till hur bra det är. Inte bra som någon slags objektiv bedömning av kvalitet, men utifrån vad folk faktiskt gillar eller berörs av. Om något inte delas så är det sannolikt inte tillräckligt bra. Men det är bara att lära sig något av det och testa något nytt…

Lycka till!

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.