Apple CarPlay – lysande idé med stor potential

Vid första anblick var Apples nya satsning CarPlay inget jag höjde ögonbrynen för. ”Ännu ett tillbehör för att köra iPhone i bilen” – ungefär så tänkte jag. Men vid en närmare titt är det riktigt intressant – både ur ett praktiskt perspektiv, ur ett plattformsperspektiv och med tanke på potentialen i den här typen av integration.

Det var igår på Geneva Motor Show som Apple presenterade nyheten. Genom ett nära samarbete med biltillverkare ska det bli möjligt att koppla in sin iPhone och använda den som ”hjärna” för en skärm som är integrerad i bilen. Först ut med att börja sälja dessa bilar är Ferrari, Mercedes-Benz och Volvo (!) – men många fler märken kommer att ansluta inom kort.

Några anledningar till att jag gillar utvecklingen så här långt:

Genomtänkta gränssnitt

Till att börja med, en fast pekskärm i bilen känns mycket bättre än att försöka hantera en lös iPhone i en hållare. Det är både elegantare, snabbare, säkrare och bättre för sinnesfriden. Vidare ska man kunna styra grundläggande funktioner (musik och samtal till exempel) genom bilens egna knappar.

Och självklart ska man enkelt kunna styra det hela genom Siri, om man nu kan göra sig förstådd när man pratar svengelska. Fast Siri kommer väl lära sig fler språk framöver, kan man hoppas. Om man kommer överens med Siri så är det förstås en fördel som väger tungt, inte minst ur ett säkerhetsperspektiv.

Långsiktig lösning

En bil äger man ofta längre än en telefon. Bilens totala livslängd sträcker sig över ett flertal mobilbyten och mängder av uppdateringar av mobilens operativsystem. Därför är det viktigt att bilens smarta plattform kan hänga med i utvecklingen. Framtida iPhones kommer att kunna anslutas till CarPlay, och eftersom Lightning-kontakten är relativt ny, så kommer den antagligen att hänga med under bra många år.

Helt nya integrationsmöjligheter

Vi vet fortfarande inte så mycket om hur bilens funktioner kommer att integreras med CarPlay, men potentialen på det området är det inget fel på! Ta en så enkel sak som bränslenivån. I samma sekund som man får varningen om att det är dags att tanka, så visar CarPlay de närmaste bensinstationerna på en karta, och genom att bekräfta muntligt så får du en vägbeskrivning till den bensinstation som innebär kortast omväg. Kanske vet till och med din iPhone var du helst vill tanka, eftersom du i framtiden har ditt bonuskort i telefonen.

Även andra varningar kan förstås visas på CarPlay-skärmen. Ett motorfel som tidigare bara visade sig genom en varningslampa, kan nu visas detaljerat på skärmen. Tillsammans med en beskrivning av hur akut felet är, rekommenderad åtgärd, kanske vilken typ av motorolja man ska fylla på. Eller i värsta fall möjlighet att beställa en bärgningsbil direkt, alternativt skicka bilens koordinater som en vägbeskrivning till någon i din adressbok.

Hela det digitala diagnossystemet som används vid besiktningen, kan i realtid matas till CarPlay.

Tredjeparts-appar

Det verkar finnas stöd för några utvalda tredjeparts-appar från start (bland annat Spotify) men på sikt lär det bli fritt fram för vem som helst att utveckla appar för CarPlay. Vilken kreativ explosion det kan bli, när alla smarta utvecklare runt om i världen börjar fundera över hur bilar, resande och körande kan bli bättre!

Enkla marknadsandelar

Med tanke på marknadens stora potential, krävs det ganska lite för att bryta sig in. Ford har visserligen satsat på en egen plattform för smarta bilar, men det känns som att de inte riktigtär något hot för Apple. Googles sägs jobba på en motsvarighet för Android, men Apples försprång kan bli svårt att komma ikapp.

Det är säkert inte så svårt att få biltillverkare att samarbeta, när det egentligen bara handlar om ett nytt tillbehör till bilen. Många vill gärna förknippas med Apples varumärke. Dessutom kan man ju erbjuda motsvarande tillbehör för en eventuell framtida Android-lösning.

Om man jämför med den till synes trögrörliga satsningen på en egen TV, så känns också CarPlay som en enkel match. För att lansera en egen TV till Apple själva kunna distribuera innehållet, och där blir det en besvärlig förhandlingssituation med rättighetsinnehavarna. De har redan sina intäktskällor idag, och är rädda att förlora för mycket makt till Apple. CarPlay innebär inga nya rättigheter, utan man använder det innehåll och de tjänster man redan har.

Drar nytta av befintliga marknadspositioner

Apple har redan hela distributionen av musik och podcasts färdig, det är bara att plugga in. Karttjänsten har fått mycket kritik, och även om den inte nått Googles nivå ännu så har den blivit mycket bättre. Siri, kalendern, kontakterna och vädertjänsten är andra områden som redan är uppbyggda och enkelt kan integreras i CarPlay. Även e-post och kopplingen till sociala medier, för den delen. Synkroniseringen via iCloud är på plats. Man kommer garanterat kunna planera sin resa på sin Mac och sedan skicka vägbeskrivningen direkt till CarPlay innan man åker.

Bygger nya marknadspositioner

Det handlar inte bara om att använda de tjänster Apple redan har, utan CarPlay kan bidra till att etablera nya tjänster och öka värdet på de befintliga. Till exempel blir kart-appen mycket mer använd tack vare CarPlay, och man använder den i precis rätt tillfälle. Om man tittar på hur Google integrerat sin karttjänst i sina annonslösningar för företag, så ser man en stor potential bara där. Värdet av att synas i Apples karttjänst, för exempelvis bensinstationer eller snabbmatsrestauranger, ökar ju ordentligt om man kan marknadsföra sig mot förbipasserande bilister.

Utökat ekosystem

Genom CarPlay får Apple sina användare att använda det egna ekosystemet ännu mer. Ju mer man använder Apples produkter och tjänster, desto viktigare blir de för oss. Har jag en bil med CarPlay är det väldigt osannolikt att jag skulle köpa en Android-telefon. Jag är beredd att köpa mer musik i iTunes Store om jag även kan lyssna på den i bilen. Jag använder hellre Apples kart-app på macen när jag kan skicka vägbeskrivningen till bilen. Och så vidare.

Då är väl bara frågan – vilket bilmärke ska man välja? :)

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.