4 digitala tjänster som alla serviceföretag borde erbjuda

Kunderna förväntar sig numera att även småföretag ska ha väl utvecklade digitala tjänster. Frisörer, tandläkare, massörer, terapeuter, optiker, naprapater, advokater, hudvårdsspecialister, personliga tränare… Ingen kommer undan kundernas krav på smarta digitala verktyg.

Och det är inte bara kunderna som har mycket att vinna på det, utan även du som företagare.

Här kommer de fyra obligatoriska tjänsterna för dig som säljer personliga tjänster.

1. Komplett och tilltalande information om tjänsterna

Ja, kunderna vill se vilka behandlingar eller andra tjänster som erbjuds. Man vill ha en text som beskriver tjänsten och vilka fördelar den ger, tillsammans med tidsåtgång, pris och gärna en bild som visar hur det går till. Om det är flera anställda vill man också veta vilka de är, och vilka tjänster var och en erbjuder.

2. Bokning online

Det finns jättebra bokningssystem som är enkla att använda. Om man måste ringa för att boka tid så är det faktiskt många som väljer att gå någon annanstans. Och jobbar man med personliga tjänster måste det vara väldigt jobbigt att ta emot bokningar via telefon… man blir ju störd hela tiden när man jobbar!

3. Bekräftelser som innehåller allt man behöver veta

När man har bokat vill man förstås få ett e-postmeddelande som besvarar alla frågor man kan tänkas ha. Start- och sluttid, namn på den man ska träffa, adress med länk till karta, pris för behandlingen, vilka betalsätt som gäller, hur man avbokar, telefonnummer och e-postadress om man har några frågor.

Låter det självklart? Det tycker jag också!

4. SMS-påminnelser

Folk har mycket att göra och mycket att tänka på. Det är väldigt trevligt att få en påminnelse via SMS en timme innan den bokade tiden. Och man kan ju helt automatisera utskicken, så det är inget som belastar företagaren. Däremot blir det garanterat färre som missar sina tider, och därmed ett bättre flöde i den dagliga verksamheten.

Ett par bonusar…

Bonus 1: I vissa branscher kan man med fördel få ett nytt SMS ett visst antal veckor/månader efter besöket, när det är dags att boka en ny tid.

Bonus 2: Om du har ofta återkommande kunder kan det vara värt att ha en mobilanpassad sajt där kunderna loggar in (eller till och med en app) för att enkelt kunna boka och ändra sina tider. Man kanske även kan ändra andra uppgifter och komma åt individanpassad information som är kopplad till dina tjänster.

Bonus 3: När ditt system har koll på dina kunder, deras kontaktuppgifter och deras besök, så är det enkelt att lägga till mer interaktion – till exempel ett automatiskt utskick av en enkel enkät efter besöket. Då får du koll på vad kunderna gillar, vad de inte gillar, och säkert en hel del förslag på förbättringar.

Alla de här punkterna punkterna frigör tid för dig som företagare, och minskar missförstånd och misstag. Det gör att kunderna lättare inleder en relation med dig, och även att de hellre stannar kvar.

Om du vill satsa på smarta digitala verktyg, kontakta mig genom Smidig Webbyrå.

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.