Mer trafik utan ökad budget?

Alla vill väl ha fler intresserade besökare till sin webbplats, men för många småföretagare är det budgeten som sätter gränsen. Det kan bli riktigt dyrt att köpa trafik genom annonsering, så ofta krävs lite mer kreativa lösningar

Mitt bästa förslag?

Att skapa en innehållssajt med värdefull information för målgruppen, som är separerad från den vanliga företagssajten.

”Men”, kanske du tänker, ”jag har nog med problem att få tillräckligt med besökare till min företagssajt! En till sajt är det sista jag behöver!”

Grejen är att det är mycket lättare att få trafik till en sajt som bygger på användbart innehåll, än till en sajt som bygger på information om ett företag och de produkter man säljer.

Det gör det lättare att få länkar från andra sajter och bloggar.

Det gör det lättare att få besökarna att dela innehållet på sociala medier.

Och det gör det lättare att sökmotoroptimera innehållet, eftersom allt handlar om information som är efterfrågad och som folk faktiskt söker efter.

Det kan vara så enkelt som att starta en blogg. Men en blogg kräver underhåll, och innehållet kan få en mycket längre livstid om det inte handlar om aktuella händelser eller är datumsatt. Därför kan det vara en bra idé att strukturera innehållet i olika kategorier och underkategorier, snarare än att presentera det i kronologisk ordning.

Ett enkelt upplägg är en horisontell huvudmeny med 6-7 ämnen i sidhuvudet. När man valt ett ämne visas ett tiotal undersidor i en undermeny till vänster. Innehållet på varje sida behöver också struktureras med tanke på både sökmotorer och besökare, med huvudrubriker och underrubriker som innehåller intressanta ord.

Hela strukturen behöver utformas med tanke på vad människor faktiskt söker efter. Använd ett sökordsverktyg, exempelvis det som finns inbyggt i Google Adwords, för att se hur populära olika sökord är.

Sedan kan du krydda med delningsknappar för sociala medier.

På lämpliga ställen i på sajten kan det då vara lämpligt att rekommendera produkter du säljer, och därmed länka till din vanliga företagssajt. Det kan också vara bra att presentera dig som skribent, eller om ni är flera på företaget som skriver, och i samband med detta länka till den vanliga företagssajten. På så sätt kommer besökarna dit ni slutligen vill ha dem, och då har de redan ”lärt känna” er lite. Det gör att besöket på företagssajten har en mycket mer positiv utgångspunkt.

Det här är förstås en långsiktig strategi som inte ger resultat på en gång. Men när väl trafiken börjat byggas upp så har du en tillgång som kan leva länge och leverera en kontinuerlig ström av nya besökare till din vanliga företagssajt.

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.