Katalogtjänster vs. sökmotorer

Foto: Andy Hay

Härom dagen ringde en säljare från Eniro. Hans säljargument var ungefär ”Om någon söker efter telefonnumret till ditt företag, så går de in på antingen Eniro eller Hitta.se”.

Mitt svar var väl ungefär… ”Ja”.

Men idag kom jag på att det var nog ett förhastat svar. Idag när jag skulle söka upp ett företag tänkte jag först öppna Hitta-appen, men valde istället att googla. Och då kom jag fram till att jag nästan alltid googlar när jag söker ett företag. Detta av några enkla anledningar:

  • Google-rutan är ofta ännu närmare till hands än katalogtjänsterna.
  • Om jag inte vet exakt vad företaget heter, så är Google mer förlåtande mot felskrivningar.
  • När jag googlar får jag ofta upp adress, karta och telefonnummer direkt, men jag kan också välja att direkt gå in på företagets hemsida. Exempelvis kanske jag vill se deras öppettider, och då litar jag mycket mer på företagets egna hemsida än på eventuella uppgifter hos katalogtjänsten.
  • Dessutom har jag dåliga erfarenheter av att köpa exponering i katalogtjänsterna, medan jag bara har positiva erfarenheter av att köpa exponering på Google.
  • Det kan ju faktiskt vara så att man ännu inte bestämt sig för att kontakta just detta företag, och då ligger det ju väldigt nära till hands att faktiskt kolla runt på deras sajt lite innan man faktiskt ringer dem. Vid närmare eftertanke är det ganska osannolikt att en kund skulle ringa mig utan att först ha varit inne på någon av mina sajter…

Samma sak gäller för kartor. Jag gillar inte Eniros eller Hittas karttjänster. Om jag googlar på adressen i webbläsaren får jag en bättre karta. Eller om jag bara skriver in adressen i kartappen på iPhonen. Då får jag också en väldigt bra vägbeskrivning och körinstruktioner direkt. Idag upptäckte jag att kartappen till och med ger förslag på rätt adress genom att hämta adresser från mina e-postmeddelanden. Lite scary, men jag gillar det!

Ett par saker att tänka på som företagare utifrån denna utveckling:

  • Se till att ditt telefonnummer och din adress syns tydligt på första sidan. En hel del besökare kommer dit bara för att hitta kontaktuppgifterna! Telefonnumret bör dessutom följa med och förbli tydligt på alla sidor på sajten.
  • Självklart: Se till att alltid dominera träfflistan när man söker på ditt företagsnamn. Inga katalogtjänster ska få en match (en del mer ljusskygga katalogtjänster är rätt aggressiva i sin sökmotoroptimering).
  • Länka din adress till en Google-karta.
  • Lägg in så många kontaktuppgifter som möjligt på Google Places, så att de syns direkt i träfflistan.

Så. Nej, jag tror faktiskt att människor använder katalogtjänsterna mindre och mindre. De hade en fantastisk chans att behålla sin marknadsposition och förstaplats i medvetandet, men de tog den inte. Om det finns en enda truism på nätet så är det denna:

Google vinner alltid.

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.