Ett slag för förlåtande gränssnitt

Allt eftersom användare blir vana vid att använda allt fler interaktiva webbtjänster och appar, så ökar också kraven. Man förväntar sig att funktionerna ska vara smarta och förlåtande om man som användare kanske inte gör exakt rätt. Webbtjänster och appar som kräver att användaren gör exakt rätt, upplever man som stelbenta och ointelligenta.

Ett exempel. Om jag får en e-faktura, som jag ska betala via internetbanken, så är betalningsdagen förifylld. Men om jag betalar fakturan en dag för sent, så är det fortfarande den ursprungliga förfallodagen som är ifylld. När man sedan godkänner betalningen så får man ett felmeddelande – typ ”Du måste ju skriva in en dag som är minst en bankdag fram i tiden, dummer!”

Gå tillbaka och gör om. Jaha, vilken dag tror du jag vill betala då?

Ett annat exempel när det gäller bankappen. När jag loggar in i webbläsaren går det bra att ange personnumret med två siffror för året. Men i appen får jag ett kryptiskt felmeddelande (och dessutom inte direkt, utan efter att jag även skrivit in den personliga koden). Jaja, det står att årtalet ska anges med fyra siffror, men om man nu trots allt bara anger två, så kanske appen kan förutsätta att man är under 100 år gammal?

Några andra önskemål: Om man bara får ange siffror i ett fält, ta automatiskt bort eventuella andra tecken man skriver in. Klaga inte över att e-postadressen är felaktigt ifylld innan jag ens börjat skriva in den. Om jag gjort något fel i formuläret, låt mig rätta det utan att fylla i allting från början.

Tack.

Mvh /Gnällspiken

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.