Pimpa dina bekräftelsebrev

5 typer av automatiska e-postutskick: Del 1/5

Det här är första delen i en serie om automatiska e-postutskick. Anledningen att jag ska skriva den här serien är att e-post är det absolut enklaste sättet att automatisera kundkommunikationen. Och det är dessutom väldigt underutnyttjat!

Alla företag kan ha nytta av automatiserade e-postutskick. Det kan vara ett sätt att bygga en relation till era leads innan de blivit kunder, ett sätt att hålla befintliga kunder informerade om olika händelser i deras kundrelation, och ett sätt att behålla intresset hos tidigare kunder för att hålla relationen vid liv.

Med automatiska e-postutskick menar jag att ert webbsystem eller kundhanteringssystem skickar e-post till leads och kunder utan manuell inblandning från er sida. Ni bara utformar breven en gång och bestämmer i vilka situationer de ska skickas. Resten sköter systemet. Självklart kan mottagarna välja att avsluta utskicken genom en länk nederst i breven, men meningen är ju att innehållet ska vara så intressant att de vill fortsätta ta emot breven.

Vi mjukstartar med något som alla redan känner till: bekräftelsebrev. De skickas automatiskt ut när en besökare på sajten gjort något, till exempel:

  • Anmält sig till ett nyhetsbrev
  • Gjort en intresseanmälan
  • Beställt en offert
  • Anmält sig till ett event
  • Deltagit i en tävling
  • Skickat in en fråga
  • Beställt en produkt

Bekräftelsebrev är ofta ganska tråkiga och sakliga. Innehållet är normalt av innebörden ”Du har gjort detta”. Fundera över hur du kan göra innehållet roligare, mer användbart och få breven att tillföra en positiv energi till relationen!

Till att börja med bör du oftast skicka med en kopia av informationen som personen har lämnat. Sedan är det bra att skriva hur lång svars- eller leveranstid ni har. Man vill också ha en länk till kvittot/fakturan om det finns någon sådan. Om man betalat med kontokort är det bra om det står vilken betalningsmottagare som kommer att synas på kontoutdraget. Om man anmält sig till ett event vill man ha all praktisk information om eventet i bekräftelsebrevet. Och så vidare.

Men mer då?

Kanske ni kan rekommendera några andra produkter baserat på de som kunden just köpt?

Kanske ge kunden en överraskning i brevet? En rabatt eller en bonus vid nästa beställning?

Utforma brevet lite snyggt, så att det har samma stil som sajten. Och kanske något passande bild kan lätta upp texten? Allt som gör mottagaren positivt överraskad gör att ni går starkare ur relationen – och utan att det kräver något löpande arbete när bekräftelsebreven väl är på plats!

I samma serie – 5 typer av automatiska e-postutskick:

  1. Pimpa dina bekräftelsebrev
  2. Automatisk bearbetning med autoresponders
  3. Autoresponders med en annan tideräkning
  4. Händelsebaserade automatiska e-postutskick
  5. Kriteriebaserade automatiska e-postutskick

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.