Automatisk bearbetning med autoresponders

5 typer av automatiska e-postutskick: Del 2/5

Då var det dags för andra delen i artikelserien om automatiska e-postutskick! Denna gång är det den traditionella autorespondern vi ska titta närmare på.

En autoresponder innebär att en serie brev automatiskt skickas ett givet antal dagar efter att mottagaren anmält sig. Det kan till exempel vara en brevkurs där det skickas ett brev varannan dag, eller en säljprocess där det skickas ett nytt kundcase varje vecka.

Utskicken kan starta vid olika situationer, beroende på hur er säljprocess ser ut. Om det är en brevkurs eller liknande innehåll så anmäler sig ofta besökaren specifikt till denna brevserie på webbplatsen. Det kan också vara integrerat i ett nyhetsbrevsformulär, så att när man anmäler sig till nyhetsbrevet så får man autorespondern på köpet.

Men en brevserie kan också triggas vid andra situationer. Om besökaren erbjuds att ladda ner en e-bok på sajten så kanske man får lämna sin e-postadress i utbyte, och då startar brevserien som vill sälja någon annan produkt. Det är ett klassiskt sätt att stegvis öka mottagarens intresse för en produkt, som man kanske inte är redo att köpa vid första besöket på sajten. Samma sak gäller när man gör en intresseanmälan eller beställer en offert.

När man väl köper en produkt kan ytterligare en brevserie dra igång. Den kanske börjar med att ge tips om hur produkten ska användas under de första veckorna, sedan kommer kanske en kundenkät i ett brev, och ett tag senare kommer en förfrågan om att skicka in ett referenscitat för användning i marknadsföringen. Allt beror förstås på vilken typ av produkt det handlar om. I vissa fall kanske man börjar med att sälja en instegsprodukt, och då vill man förstås väcka intresset för fler produkter med högre prislapp efter ett tag.

Användningsområdet för autoresponders är verkligen obegränsat, så fundera på vad som skulle tilltala kunderna i din bransch. Vilka problem har kunderna som kan skulle kunna hjälpa dem med genom en serie genomarbetade brev som skickas ut exempelvis en gång i veckan? Det hjälper kunderna, men det hjälper också er som leverantör, eftersom man bygger upp en relation och ett förtroende för er med tiden.

I samma serie – 5 typer av automatiska e-postutskick:

  1. Pimpa dina bekräftelsebrev
  2. Automatisk bearbetning med autoresponders
  3. Autoresponders med en annan tideräkning
  4. Händelsebaserade automatiska e-postutskick
  5. Kriteriebaserade automatiska e-postutskick

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.