Autoresponders med en annan tideräkning

5 typer av automatiska e-postutskick: Del 3/5

Foto: tico_24

En vanlig autoresponder beskrevs i den senaste artikeln i denna serie. Funktionen är ganska enkel – en serie brev skickas ett givet antal dagar efter att mottagaren anmält sig. Idag ska vi titta närmare på några andra sätt att räkna tiden, vilket ger fler möjligheter att automatisera utskicken.

Räkna baklänges

Istället för att utgå ifrån anmälningsdagen, man man skapa en nedräkning till ett framtida datum. Så istället för att ett brev skickas X dagar efter anmälan, skickas det X dagar innan det framtida datumet. Det kan till exempel vara en beräknad leveransdag för en viss produkt, ett lanseringsdatum eller en högtid.

Om brevserien handlar om förberedelser inför julen, så är ju julafton den givna utgångspunkten. Oavsett om man anmäler sig mitt i sommaren eller vid lucia, så ska breven skickas ut baserat på hur lång tid det är kvar till julafton. Sedan kan ju utskicken fortsätta flera veckor efter julafton, det viktiga är att innehållet är rätt synkat i tiden.

Nedräkningen kan baseras antingen på ett gemensamt datum för alla mottagare, eller på något som ska hända för just denna mottagare.

Annat datum än anmälningsdatumet

Man kan använda olika angivna datum för att styra när breven ska skickas. Om mottagaren angett sitt eget födelsedatum kan man använda det för att styra vissa brev. Förutom det uppenbara, att skicka en grattishälsning på födelsedagen, kan man exempelvis anpassa budskapet efter ålder – eller varför inte stjärntecken?

Ett liknande upplägg kan vara en brevserie som innehåller råd till nyblivna föräldrar. Om man anger barnets födelsedatum (beräknat eller faktiskt, beroende på när man anmäler sig) så får man tips och råd baserat på barnets ålder.

Eller en brevserie som innehåller tips inför och efter en flytt till ett nytt boende. Då utgår tideräkningen från tillträdesdagen till den nya bostaden. Alla råd inför, under och efter flytten kommer då att bli synkade – oavsett när man anmält sig.

Skicka en viss veckodag eller en viss tid

I vissa sammanhang kan det vara relevant att alltid skicka ett brev en viss veckodag. Är innehållet peptalk inför den kommande veckan så är måndag morgon en bra tidpunkt. På måndag förmiddag kan man skicka ut veckans lunchmeny. Är innehållet ”veckans humorklipp” kanske fredag eftermiddag passar bäst… och så vidare.

Kombinera flera variabler

Om utskicken är kopplade till kunddatabasen finns det säkert mycket information om leads och kunder som kan ligga till grund för vilka brev som ska skickas när. Ibland kan en kombination av flera variabler som diskuterats ovan vara användbart. Ofta kan flera datum vara relevanta för samma mottagare, och man kanske ingår i både ”nedräkning” och ”uppräkning” i olika serier samtidigt.

I samma serie – 5 typer av automatiska e-postutskick:

  1. Pimpa dina bekräftelsebrev
  2. Automatisk bearbetning med autoresponders
  3. Autoresponders med en annan tideräkning
  4. Händelsebaserade automatiska e-postutskick
  5. Kriteriebaserade automatiska e-postutskick

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.