Händelsebaserade automatiska e-postutskick

5 typer av automatiska e-postutskick: Del 4/5

En annan kategori av automatiserade e-postutskick utgörs av brev som skickas till mottagaren när en viss händelse inträffar.

Det kan vara något som mottagaren själv gör, till exempel att man beställer en offert. Om den då kan beräknas automatiskt så kan en färdig offert skickas direkt. Ofta finns det även en mängd administrativa brev som skickas från webbsystemet – när besökaren skapat ett konto, bytt e-postadress eller glömt sitt lösenord till exempel. Dessa brev kan ofta göras mycket roligare och mer varumärkesbyggande än de är som standard.

En annan typ av händelse kan vara något som ni på företaget gör. Ni kanske skickar en beställning till en kund, skriver ett nytt blogginlägg eller lägger upp en ny produkt i webbshopen (i en kategori som kunden tidigare köpt en produkt i). Då kan det vara uppskattat att ett e-postmeddelande skickas till kunden. Vilka händelser det kan handla om beror förstås mycket på vilken bransch ni är i och vad ni säljer.

Ytterligare anledningar att skicka e-post kan uppstå när någon annan kund eller medlem gör något. Sociala medier är väldigt bra på att skicka e-post när det hänt något som man missat, till exempel att någon besökt min profil på LinkedIn eller att några som jag följer på Twitter har retweetat samma tweet. Samma sak kan göras i många andra branscher. Ni kanske har ett supportforum, och då kan det skickas ett meddelande när det kommer ett svar på ett ämne som kunden tidigare postat ett inlägg i. Eller så har flera andra kunder med liknande köphistorik nyligen köpt en ny produkt, som man själv därför kanske är intresserad av.

Vilka händelser som är lämpliga att använda som triggers för e-postutskick skiljer sig rätt mycket mellan olika branscher. Men oavsett vilken bransch du är i finns det garanterat ett flertal lämpliga tillfällen. Om du går igenom processerna för försäljning, produktion och support så är de dessutom ganska enkla att identifiera.

I samma serie – 5 typer av automatiska e-postutskick:

  1. Pimpa dina bekräftelsebrev
  2. Automatisk bearbetning med autoresponders
  3. Autoresponders med en annan tideräkning
  4. Händelsebaserade automatiska e-postutskick
  5. Kriteriebaserade automatiska e-postutskick

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.