Kriteriebaserade automatiska e-postutskick

5 typer av automatiska e-postutskick: Del 5/5

Foto: zeevveez

I artikelseriens sista del ska vi titta närmare på e-post som skickas när vissa kriterier är uppfyllda. Det är alltså ingen särskild händelse eller tideräkning som triggar utskicket, utan att något slags kriterium blir uppfyllt i den data som finns tillgänglig.

Alltså. Beslutet om att det är dags att skicka ett visst brev, baseras på den information du har om kunderna i databasen.

Ett gym kanske skickar ett visst brev den 10:e eller den 100:e gången man tränar där. Eller när man inte varit där på en vecka, trots att man brukar gå dit varje vecka.

Ett flygbolag kanske skickar ett brev när man är på väg att förlora sina lojalitetspoäng. En mobiloperatör kan skicka ett brev när kontantkortet måste laddas för att inte det inbetalda beloppet ska försvinna. En e-butik som säljer böcker skickar ett brev till kunderna som köpt en viss bok, när en ny bok av samma författare finns till försäljning.

Ju mer du jobbar utifrån databasen desto mer information finns att tillgå, för att sätta upp sådana här regler för när brev ska skickas. Om kunderna loggar in på din sajt eller har ett konto i din app, så kan de bidra med en mängd information om sig själva som kan användas för att hjälpa dem på olika sätt.

Genom att specificera vissa kriterier som ska vara uppnådda för att ett brev ska skickas, så kan bearbetningen ske helt automatiskt – och informationen träffar mottagarna vid exakt rätt tillfälle.

I samma serie – 5 typer av automatiska e-postutskick:

  1. Pimpa dina bekräftelsebrev
  2. Automatisk bearbetning med autoresponders
  3. Autoresponders med en annan tideräkning
  4. Händelsebaserade automatiska e-postutskick
  5. Kriteriebaserade automatiska e-postutskick

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.