Ny webbplats? Några ord om sökmotorer…

När du bygger en ny sajt, är det några saker du redan från start behöver tänka på, för att lägga en bra grund för synlighet i Google och andra sökmotorer. Resten kan du fixa längre fram.

För många företag är arbetet med att förbättra positionerna i sökmotorerna helt separerat från utvecklingen av webbplatsen. Det ses som två olika frågor. Det är väldigt svårt att ”lägga till” lite sökmotoroptimering på en befintlig webbplats, och få hållbara toppositioner i sökmotorerna. Om man tycker att sökmotorerna är viktiga trafikkällor måste man ta hänsyn till dem redan när man planerar sin webbplats.

  • Vilket innehåll ska ni ha på webbplatsen? Hur mycket innehåll och i vilket format?
  • Vilka sökord ska ni sikta in er på, och hur ska ni strukturera webbplatsen så att dessa sökord uppfattas på rätt sätt av sökmotorerna?
  • Vilka krav ska ni ställa på publiceringssystemet för att se till att sökmotorerna gillar er?

Skriv det besökarna vill läsa om

Det absolut bästa sättet att bygga en webbplats som uppskattas av både besökare och sökmotorer, är att skriva om sånt som besökarna är intresserade av. Att använda samma sökord som besökarna, och skriva texter som innehåller de ord som de tänkta besökarna söker efter.

Hur många söker på ”Om oss” på Google? Nästan inga – det är så få så att Google inte ens har någon statistik för denna sökfras. Ändå är ”Om oss” en stor del av de flesta företags webbplatser…

Nu säger jag inte att ni inte ska ha någon ”Om oss”-sida. Jag säger inte ens att ni ska ta bort ”Bolagets historia”-sidan. Men jag säger att det är långt ifrån tillräckligt med den typen av information. Och dessa sidor ska inte alls vara dominerande på webbplatsen.

Strukturera utifrån sökord

Sökordet ”Produkter” finns på 72 000 000 svenska sidor, men en vanlig månad sker bara 480 sökningar på exakt det ordet. Därför är det slöseri med värdefulla länkar och rubriker att ha en kategori på er webbplats som heter ”Produkter”.

Om du tycker att sökmotorer är viktiga i er internetsatsning, är det en bättre idé att strukturera webbplatsen utifrån de sökord som ni riktar in er på. Utforma menyer, undermenyer och rubriker utifrån de sökord där ni vill konkurrera. Exempelvis olika produktkategorier.

Publiceringsverktyg för sökmotoroptimering

Det är förstås också viktigt att den plattform ni bygger er webbplats på är väl anpassad efter sökmotorerna. Några enkla krav som ni ska ställa på ert publiceringssystem:

  • Möjlighet att använda sökmotorvänliga URL-adresser till alla sidor. Alltså inga ”?” eller andra konstiga tecken i adresserna. Ni bör även ha möjlighet att få in varje sidas sökord i URL-adressen, istället för obegripliga siffror.
  • Nyheter och blogginlägg visas ofta i listor som innehåller de senaste inläggen. Dessa listor bör kunna blockeras från sökmotorerna, så att inte samma innehåll indexeras två gånger (om samma innehåll upprepas på flera sidor försämras Googles bedömning). Detsamma gäller för olika slags sökningar och selekteringar – grundregeln är att allt innehåll bara ska finnas på en URL-adress (eller att man kan instruera Google vilket innehåll de ska bortse från). Och självklart ska ni inte kopiera innehåll till eller från andra sajter.
  • Nyheter, artiklar, forumtrådar och blogginlägg ska också ha synliga ”permalänkar”, permanenta adresser som andra sajter kan länka till. Om man länkar till listan över de senaste inläggen så blir ju inte länken relevant när inlägget försvinner från listan.
  • Använd inga ramar (frames).

Det här är bara en liten introduktion till vad som krävs för att er webbplats ska bli populär hos sökmotorerna. Men det som är allra viktigast när ni börja planera den nya webbplatsen är att ert CMS (publiceringsverktyg) har ett bra stöd för sökmotoroptimering. Då är ni inte fast i en dålig lösning, utan kan utveckla er anpassning efter sökmotorerna allt eftersom. WordPress hör till de bästa systemen för sökmotoroptimering, om man använder det på rätt sätt.

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.