Några idéer om viral marknadsföring

Det bästa sättet att locka fler besökare till webbplatsen är att få de befintliga besökarna eller kunderna att sprida budskapet om er till sina vänner eller kollegor. Men varför skulle de vilja göra det?

Oftast när man hör talas om virala fenomen så handlar det om gulliga kattbilder eller humoristiska filmklipp som får spridning i sociala medier. Men de flesta företag har väldigt lite att vinna på de här vanliga typerna av virala fenomen, eftersom de är svåra att koppla till säljprocessen.

Några exempel på virala element som faktiskt kan kopplas till er säljprocess:

  • Ge bort gratis e-böcker som besökarna kan kopiera fritt, eller användbara white papers för nedladdning från din webbplats.
  • Bygg egna Facebook-applikationer (som användarna enkelt kan sprida till hela sina kontaktnät när de använder applikationen).
  • Posta filmer på YouTube, exempelvis instruktionsfilmer genom skärminspelning.
  • Arrangera olika former av tävlingar och omröstningar, som deltagarna vill engagera andra i.

Hur innehållet kan spridas

Det första kravet för att någon ska vilja sprida ert budskap till sina kontakter, är förstås att det känns intressant och användbart på något sätt. Man är väldigt selektiv när det gäller vad man tipsar sina vänner om, så det ställs väldigt höga krav på ditt innehåll för att det ska ta fart och spridas viralt.

När du väl har innehållet på plats, kan du underlätta spridningen genom att exempelvis ge besökarna knappar för att dela med sig innehållet på sociala nätverk, e-posta det till sina vänner, eller kanske bara uppmana dem att länka till inlägget från sina egna bloggar, och så vidare.

Virala webbtjänster

Det är inte bara information som kan spridas viralt, utan även interaktiva webbtjänster kan snabbt få stor spridning genom att användarna involverar nya användare. Det finns gott om högprofilerade webbtjänster som i princip enbart spridits viralt. Det klassiska exemplet är Hotmail, som genom sin gratistjänst och länkarna nederst i varje brev revolutionerade både hur e-post och marknadsföring fungerar. I modern tid kan vi titta på webbtjänster som Spotify, Twitter, Instagram och WhatsApp, för att nämna några exempel på tjänster som snabbt spridits viralt.

Men du behöver inte bygga en högprofilerad webbtjänst för att dra nytta av samma grundidé. Du kan bygga en nischad webbtjänst, genom att rikta in dig på en mycket smalare målgrupp, kanske inom ett specifikt intresseområde, bransch eller rent av geografisk plats. På så sätt kan du hitta en vinkel som gör din webbtjänst så intressant och relevant, att användarna gärna tipsar alla som kan tänkas vara intresserade av den.

Förstärk känslan av ett högt värde

För att ytterligare öka det upplevda värdet av webbtjänsten kan du låta användarna bjuda in sina vänner till en exklusiv sida eller tjänst. Eventuellt ge dem ett begränsat antal ”invites”, så att de bara kan bjuda in några få vänner var. På så sätt kan du expandera under kontrollerade former, behålla ett högt upplevt värde av tjänsten, och skapa attraktionskraft genom att göra tjänsten mer åtråvärd.

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.