Gör sajten enkel att uppdatera

Under utvecklingen av den nya webbplatsen är ofta engagemanget på topp, idéerna flödar och det är inga större problem att producera innehåll inför lanseringen av den nya sajten.

Ridån går upp, besökarna kommer in, publiken säger sitt.

Sedan börjar vardagen igen. Sajtens framgång handlar inte så mycket om hur den ser ut när den lanseras, utan hur den överlever i längden. Hur den utvecklas, underhålls och uppdateras.

Och det är i det löpande arbetet med uppdateringar och den ständiga produktionen av nytt fräscht innehåll som de allra flesta arbetstimmarna ligger.

Skapa möjligheter att jobba internt

Därför gäller det att ni redan i utvecklingsfasen ser till att skaffa de bästa tänkbara verktygen för att publicera information och nytt material löpande. Att ni skapar förutsättningar för att långsiktigt hålla sidan intressant och fräsch. Mycket av det arbetet kommer ni antagligen att göra internt, till skillnad från utvecklingsprojektet som ofta sker med extern hjälp.

Därför är det viktigt att ni som ska jobba med sajten löpande känner er bekväma med de verktyg ni använder. Och att det känns enkelt att uppdatera sajten.

För många är det viktigt att enkelt kunna publicera och redigera information från mobilen eller surfplattan. Då blir det väldigt enkelt att till exempel ladda upp bilder som man just tagit med mobilen. Undersök vilka färdiga mobila administrationslösningar det finns för det publiceringsverktyg ni väljer – både appar och mobila webbgränssnitt.

Definiera innehållstyper och mallar

Definiera vilka olika innehållstyper ni behöver, och bygg in så mycket som möjligt av respektive innehållstyps utformning redan i mallen. Med en väl anpassad mall går det snabbt att skapa nya sidor och få dem att se snygga och konsekventa ut. Ni kan exempelvis lägga in flera olika fält för olika delar av innehållet, och de visas sedan på det sätt som angivits i mallen.

När ni skapar mallar för olika innehållstyper, kan ni även definiera hur stora bilderna ska vara. Då kan bilderna automatiskt förminskas till den storleken, när redaktörerna lägger in bilder. De kan alltså skicka upp bilder direkt från en kamera eller ett bildarkiv, och de skalas automatiskt till rätt storlek och komprimering. I moderna publiceringsverktyg går det även att beskära eller till och med rotera bilderna direkt i verktyget.

Ni kan förstås använda olika bildstorlekar på olika ställen i mallarna. I vissa fall kanske ni vill använda en galleri-utformning med miniatyrer som besökarna kan klicka på för att se större versioner av bilderna. I andra fall kanske bilden ska hålla en viss maxbredd för att få plats bredvid texten.

På en del innehållstyper vill ni säkert kunna ha ett stort textfält där ni fritt kan lägga in bilder i olika storlekar och placeringar, länkar, underrubriker, punktlistor och så vidare. I moderna publiceringssystem finns en redigeringsfunktion som liknar en enkel version av Microsoft Word.

En viktig skillnad mot Word är att ni i förväg kan definiera vilka funktioner och formateringsmöjligheter som ska vara tillgängliga. Ni kan även utforma några färdiga formatmallar för text och underrubriker, så att det blir enkelt att få en konsekvent stil på hela sajten. Då är det också enkelt att senare ändra den stilen på alla sidor samtidigt, om ni skulle vilja det.

Användarnas roller och olika förutsättningar

Bestäm vilka roller som ska finnas för alla skribenter och medarbetare på er webbplats. Rollerna kanske ska spegla er organisation på något logiskt sätt. Ni kan sedan avgöra vilka behörigheter de olika rollerna ska ha, på en väldigt detaljerad nivå. Bestäm sedan vilka användare som ska ha vilka roller.

Har en del av skribenterna inte har så stor vana av webbpublicering? Eller vill ni rent av involvera vissa besökare eller andra personer i publiceringsarbetet? Då kan det vara en god idé att skapa ett anpassat administrationsgränssnitt för dessa grupper. På så sätt kan ni minimera vilka funktioner de ska ha tillgång till, göra navigeringen mer intuitiv, och lägga in hjälptexter på olika ställen där det är lätt att köra fast eller glömma något.

Om de tycker att det är enkelt att publicera och ändra informationen, kommer de att göra det mycket oftare och resultatet kommer att bli mycket bättre.

Fler språk – möjlighet eller fälla?

Vill ni ha er webbplats på flera språk? Då är det viktigt att ni tänker igenom hur ni vill att det ska fungera med översättningsrutiner, redan när ni börjar skissa på hur plattformen ska fungera.

Ska flera olika domännamn användas, för de olika marknaderna? Ska samma innehåll finnas på alla språk, eller ska det kunna skilja sig mellan språken? Kanske ett språk ska vara förlagan som översättare eller lokala representanter själva ska kunna gå in och översätta i systemet?

Med rätt upplägg och tydliga rutiner redan från början, blir det enkelt att översätta innehållet till de olika språken. Om ni skjuter upp problemet kan ni lätt tappa kontroll över informationen, och inte längre veta vilket innehåll som är aktuellt, vilka länkar som fungerar, och så vidare.

Alla dessa behov, och många fler därtill, går bra att lösa med WordPress. Läs gärna mer om hur vi jobbar med WordPress på Smidig Webbyrå.

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.