Bygg fler och bättre landningssidor

Jet Aeroplane LandingEtt av de enklaste sätten att effektivisera din internetmarknadsföring är att jobba aktivt med olika landningssidor. En landningssida är den sida en besökare ”landar” på, vid det första besöket på din sajt. Syftet med detta är att man kan utforma denna sida på ett sätt som passar en specifik grupp av besökare, till skillnad från den vanliga startsidan som ska vända sig till alla.

Ett logiskt flöde från annonser

Det mest uppenbara exemplet är att när man klickar på en annons, så ska man landa på en sida som handlar om samma sak som annonsen. Om du presenterar ett visst erbjudande eller en särskild produkt i annonsen, är det frustrerande att hamna på en generell sida när man klickar på annonsen. Ett naturligt flöde genom köpprocessen är jätteviktig för att inte förlora kunder i onödan.

Men för att det ska fungera så måste ni kanske utforma produktsidor, målgruppsportaler eller kategorisidor på ett sånt sätt att de passar för det första besöket.

Ibland kan det vara svårt att kombinera behoven av en landningssida med de vanliga produktsidor du använder. Till exempel kanske landningssidan behöver innehålla viss information om ert företag, för att öka trovärdigheten eller intresset – men om man bläddrar runt mellan olika produkter vill man inte att denna information ska upprepas på varje produktsida. Då kan det vara en god idé att göra separata landningssidor som man inte når genom den vanliga navigationen på sajten, utan bara när man anländer direkt från vissa annonser. Samma gäller för specialerbjudanden som kanske inte är allmänt tillgängliga – såsom medlemsförmåner eller andra samarbeten med externa parter.

Sökannonsering och landningssidor

Det är extra viktigt att använda rätt landningssidor när ni annonserar med exempelvis Google Adwords. Då har ju besökarna redan specificerat exakt vad de är intresserade av, genom att skriva in sökordet. Då måste detta reflekteras i både annonstexten och på landningssidan.

Det tycker förstås besökarna känns logiskt, men det är även viktigt för att visa Google att dina annonser och landningssidor är relevanta för besökarna. Om du lyckas väcka intresset snabbt så att besökarna stannar på landningssidan, så förbättras Googles bedömning av dina annonser. Du får då bättre positioner till lägre pris.

”Squeeze pages” ger många prenumeranter

En Squeeze page är en särskild typ av landningssida, vars enda syfte är att få besökaren att anmäla sin e-postadress och ge dig tillstånd att hålla kontakten via e-post. Denna typ av landningssida brukar innehålla ett lockande erbjudande om varför man ska lämna sin e-postadress – vad man får i utbyte.

När man lämnat e-postadressen startas normalt regelbundna och mer eller mindre automatiserade e-postutskick, som syftar till att ta besökaren vidare till nästa steg i säljprocessen. Efter anmälan så skickas man också normalt vidare till den vanliga webbplatsen eller något slags säljbrev för en entréprodukt.

Kampanjsidor sätter fokus på ett erbjudande

Det är ganska vanligt att företag vill sätta särskilt fokus på en viss fråga, eller förmedla ett budskap på ett friare sätt än vad den ordinarie webbplatsen tillåter. En helt separat kampanjsida, med eget domännamn och eget utseende, blir då en bra lösning.

Ofta försöker man också bygga in virala element, alltså att besökarna på kampanjsajten ska involvera sina vänner eller kollegor. Det här kan även vara ett bra sätt att föryngra eller vitalisera sitt varumärke, eller attrahera en ny målgrupp som inte skulle tilltalas av den vanliga webbplatsen.

Landningssidor är brutalt mätbara!

En stor fördel med landningssidor är att det blir väldigt tydligt hur väl de fungerar. Särskilt om det är avgränsade ”sqeeze pages” eller kampanjsidor, eftersom det då inte finns en massa andra sidor som besökarna kan irra iväg till. Antingen gör de det du vill att de ska göra, eller så går de därifrån. Du vet exakt hur många besökare som kommit in, och hur många som gjort det du ber dem göra.

Det är också väldigt enkelt att ställa många landningssidor mot varandra. Ge dem samma förutsättningar, men olika erbjudanden eller olika utformningar. Det blir hanterbart på ett helt annat sätt än att testa fullständiga, och ofta komplexa, webbplatser.

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.