Skapa en beroendeframkallande webbtjänst

Vanliga webbplatser är inte särskilt beroendeframkallande. Information om företaget, om produkterna, kontaktuppgifter, några nyheter… Det är inte så att man känner att man måste tillbaka till sajten dagen efter, för att se om det har hänt något.

Jämför detta med exempelvis Facebook, som är väldigt beroendeframkallande. Många ”måste” logga in på Facebook varje dag, eller flera gånger om dagen. Facebook köper inga annonser. De har skapat en kombination av viral marknadsföring och en beroendeframkallande webbtjänst.

Nu säger jag absolut inte att alla företag ska bli Facebook-kloner, eller ens att man ska ha deras webbtjänst som en förebild för sin egen. Men det finns helt klart ändå mycket att lära av hur de mest beroendeframkallande webbtjänsterna fungerar.

Hitta din position i branschen

Föreställ dig nu hur din bransch ser ut. Dina kunder, dina leverantörer, och din plats i värdekedjan. Andra aktörer och intressenter som på ett eller annat sätt in inkopplade i ditt nätverk. Skulle personerna på dessa företag ha något att prata med varandra om? Har de gemensamma intressen eller professionella beröringspunkter? Antagligen.

Om du säljer produkter till konsumenter kan du föreställa dig dessa, och vad de har för relation till dina leverantörer, eller vad de har för relationer med varandra. Titta runt på din marknad med de här glasögonen en stund, och fundera över vilka behov som finns för kommunikation mellan olika aktörer.

Du kan bygga en samlingsplats för dessa aktörer, där de kan träffas och diskutera sina gemensamma problem och frågeställningar. Om de använder din webbtjänst för att köpa och sälja produkter, för att kommunicera med potentiella kunder eller leverantörer, eller för att diskutera olika varor och tjänster i din bransch – ja, då kan webbtjänsten lätt bli beroendeframkallande!

Individuella webbtjänster

Precis som sociala nätverk kan vara beroendeframkallande, kan även personliga webbtjänster vara det. En internetbank är ett sånt exempel. Olika slags webbaserade applikationer är andra exempel – tänk bokföringsprogram, fotogallerier, ”Min sida” för mobilabonnemanget, webbradio, vikt- och träningscoach online, Google Adwords, Hemnet, tv-tablåer, Aftonbladet…

Listan kan verkligen göras hur lång som helst. Vilka webbtjänster återkommer du ofta till? Fundera över vad det är som gör att du får abstinens av att inte återkomma dit, och använd en liknande mekanism för din egen webbplats!

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.