När ”vem som helst” ska kunna publicera på sajten…

Trots att WordPress är känt för sitt användarvänliga gränssnitt, kan det kännas övermäktigt för ovana skribenter och webbredaktörer. När du bygger en sajt med WordPress som ska användas av medarbetare som inte behöver lära sig alla administrativa funktioner, kan det vara en bra idé att dölja de funktioner som de inte behöver. På så sätt undviker man att de blir förvirrade av sådant de inte behöver bry sig om, och lättare håller fokus på de funktioner de ska använda.

Ett utmärkt verktyg för detta är Adminimize. Med hjälp av detta tillägg kan man enkelt dölja olika funktioner för olika användarroller. Det går att dölja hela menykategorier, såsom Media, Kommentarer, Utseende, Tillägg, Verktyg eller Inställningar. Vissa tilläggsprogram skapar också egna menykategorier, och även dessa kan döljas för vissa roller. Förutom detta kan man rensa bort vissa fält på sidorna där man skapar och ändrar inlägg och sidor. Det gör att skribenterna kan koncentrera sig på det viktigaste – rubriken, texten och bilderna.

Jag använder ofta även Advanced Custom Fields, för att lägga till specialanpassade fält som redaktörer kan fylla i, istället för att försöka formge innehållet i den vanliga editorn. Det går exempelvis att visa enskilda fält bara för vissa sidmallar i temat, och då anpassar man dessa sidmallar för att visa innehållet i de enskilda fälten på ett snyggt sätt. På samma sätt kan man välja att vissa fält bara ska visas när man skapar eller ändrar vissa posttyper (som man enkelt skapar med exempelvis Custom Post Type UI).

Med dessa tre tilläggsprogram kan man bygga administrativa gränssnitt som (nästan!) vem som helst kan använda för att skapa innehållet till riktigt snygga sajter…

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.