LinkedIn – mycket mer än ett digitalt CV

Idag var jag på en intressant lunchföreläsning om LinkedIn, med Ashley Tott på konsultfirman Nordic Vibe. Han belyste några områden som definitivt gjorde att mitt intresse för just LinkedIn ökade.

Hittills har jag haft en rätt passiv närvaro på LinkedIn. Jag har lagt upp ett enkelt CV och mer eller mindre bara accepterat de kontaktförfrågningar jag fått. Jag tror det är en ganska vanlig situation – aktiviteten på LinkedIn blir ofta mycket lägre än på Facebook, Instagram och Twitter exempelvis. Ser man det som ett digitalt CV så blir det inte så intressant att gå in där regelbundet – CV:t ändras ju inte särskilt ofta.

Nu ska jag bli bättre på att dela innehåll genom min LinkedIn-profil. Jag bloggar ju varje dag, och det är ganska korkat att inte länka till blogginläggen därifrån också. Det är nämligen rätt olika grupper av människor man kommunicerar med på LinkedIn och exempelvis Facebook. Det tror jag beror på att man håller innehållet på LinkedIn på ett professionellt plan.

Man kan lätt lägga till någon man småpratat med en stund på en lunchföreläsning som kontakt på LinkedIn, lika väl som att byta visitkort. Men det krävs kanske lite djupare relation för att bli vänner på Facebook. LinkedIn blir därmed ett sätt att hålla kontakten (och hålla ordning på kontaktuppgifterna) till de ytligt bekanta, snarare än sina vänner. Och rent affärsmässigt så är det garanterat de många, ytliga bekantskaperna som öppnar nya möjligheter till samarbete och affärer.

En parentes: Upplägget att bjuda in till en enkel lunchföreläsning, är ett väldigt trevligt sätt att ”för-sälja” exempelvis kurser och konsulttjänster… Den idén kanske man skulle ta efter!

Tillägg: Min LinkedIn-profil! :)

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.