Mobilanpassning – extra viktigt när du söker mobila kunder

20140420-163917.jpgJag sitter på tåget, och kan ju inte undgå att se reklambudskapet framför mig (för ”PTK Rådgivningstjänst”). Inte för att jag riktigt förstår deras budskap eller om det alls berör mig, men jag sitter redan och slösurfar i telefonen och har inget bättre för mig, så jag går in på deras hemsida. Precis som de hade tänkt sig att jag skulle göra när de valde den här annonsplatsen, eller hur?

Nej.

Tydligen inte.

Det här är nämligen det jag möts av när sidan laddat färdigt:

20140420-163957.jpg

Noll mobilanpassning.

Och så här ser det ut när jag zoomat ut maximalt:

20140420-164026.jpg

Till och med då kapas texten, och den blir ju så liten att den inte går att läsa.

Fiasko.

Så, vad är sensmoralen i berättelsen?

Jag är själv inte alltid ett föredöme när det gäller att mobilanpassa gamla sajter. Det finns en del sajter som jag gjorde för några år sedan, som inte heller ser bra ut i mobiler.

Men för de sajterna annonserar jag inte ombord på tåg, på bussar, i tunnelbanan, utomhus, eller på andra ställen där mottagarna uppenbarligen oftast surfar mobilt. Om man tänker sig in i mottagarnas situation så är det ju helt ologiskt. Tänkte de att man har ju ändå en bärbar dator på tåget? I så fall är det väl inte helt lyckat att annonsera på den enda yta som faktiskt blir helt skymd när man fäller ner bordet och ställer upp datorn?

Det är humor.

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.