Freemium – en tilltalande affärsmodell för minimal marknadsföring

Jag läste precis artikeln How to Get 5 Million Customers with Zero Ad Budget av Ryan Holmes. Han är CEO på HootSuite, som säljer ett verktyg för hantering av sociala medier. Genom att låta den grundläggande versionen av verktyget vara gratis, har HootSuite fått flera miljoner användare.

Självklart är inte alla dessa betalande kunder, men de som faktiskt väljer att uppgradera betalar snabbt för alla gratisanvändare. Detta eftersom marginalkostnaden för nya användare är nära noll.

Ryan Holmes beskriver en typisk situation, för hur företaget för en betalande kund. Först är det någon som börjar använda verktyget, det sprider sig till några kollegor på arbetsplatsen, och till slut upptäcker chefen det och uppgraderar till den fullständiga versionen.

Freemium-modellen (free + premium) gör att företaget alltid har tillgång till leads och gör att produkten i praktiken säljer sig själv. Det vore spännande att testa freemium-modellen på egna produkter framöver!

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.