Använd drivkrafterna för sociala medier

Jag har spenderat dagen på en väldigt inspirerande ”master class” om sociala medier, med Albert Lannerstad som kursledare. Fick med mig många bra idéer och arbetssätt, och en del av dem kommer säkert att sippra fram här på bloggen allt eftersom.

En av de mest intressanta frågorna som diskuterades var vilka drivkrafter människor har för att använda sociala medier. Det är viktigt att förstå, för att kunna kommunicera som ett företag genom sociala kanaler. Om man inte förstår vad folk vill göra med sociala medier, så blir det väldigt svårt att väcka intresse och kommunicera på ett sätt som mottagarna vill kommunicera.

Så, här kommer ett antal drivkrafter som människor har för att använda sociala medier:

  • Ha kul
  • Fördriva tid
  • Få tips
  • Dela med sig av tips
  • Berätta saker om sig själva och vad de gör
  • Få bekräftelse
  • Bygga sin egen image
  • Uttrycka en åsikt
  • Hålla kontakt med andra
  • Stilla sin nyfikenhet
  • Få inspel kring egna problem, ta hjälp av andra
  • Driva trafik till sin sajt eller blogg
  • Vara med i tävlingar

Notera att ”konsumera företags pressmeddelanden” och ”läsa företagsnyheter” inte står med på listan.

~ ~ ~

(En parentes: Skofabriken var en väldigt trevlig kurslokal med fantastisk mat, för den som vill ordna kurs eller konferens i Stockholm!)

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.