Sociala medier är i första hand privata

När man som företag vill kommunicera genom sociala medier, blir det lätt att man ser dem som vanliga informationskanaler, som man kan använda för att skicka ut sin information. Pressmeddelanden, produktnyheter, nyanställningar och liknande uppdateringar kan rätt okritiskt pumpas ut i sociala medier.

Problemet är att mottagarna inte är så intresserade av denna information. Som företag måste man komma ihåg att man inte i första hand publicerar information på sin egen Facebook-sida eller sitt eget Twitter-konto, utan i mottagarnas flöden. Där blandas företagets inlägg med alla privata inlägg från familj, vänner och bekanta. Det krävs en speciell tonalitet för att passa in där!

Därför kan man inte hålla en särskilt formell ton. Man måste vara vänskaplig, avslappnad, engagerande och lite rolig. Många varumärken är ovana att kommunicera på det sättet.

Om företaget exempelvis fått en utmärkelse eller vunnit ett pris, så kanske man lockas att lägga ut en länk till ett pressmeddelande. Men det är inte anpassat efter förväntningarna i sociala medier. Istället bör man lägga upp en bild av en glad VD som serverar tårta. OCh kanske bjuda in kunderna på en tårtbit!

Sociala medier är inte en kanal för att göra ett uttalande eller nå ut med sin information. Det är en kanal för att uppmuntra till interaktion, lära sig av sina kunder, involvera folk och göra spännande saker.

Företag som lyckas engagera människor genom sina inlägg, syns också mycket mer av de algoritmer som styr vilka inlägg som visas. Därför gör man mer skada än nytta när man publicerar information som inte är intressant. Om man inte lyckas få kommentarer och gillanden tolkar Facebook det som att man inte är så intressant, och därför visas inläggen allt mer sällan. Om man däremot får bra respons på det man lägger upp, så ökar sannolikheten att man når fram till mottagarna.

Om 

Webbutvecklare, entreprenör, kommunikatör, drömmare och diversearbetare. Har drivit egna företag i 15 år. Läs mer om mina tjänster på Smidig Webbyrå.